Jump to content




Photo
- - - - -

timing belt putus


  • Please log in to reply
45 replies to this topic

#1 nak_anje

nak_anje

    MIDSHIPMAN

  • M-Senior
  • 29 posts
0
Neutral
  • Gender:Male

Posted 25 July 2007 - 11:32 AM

tulunnnnn.........!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
keta haku timing belt putus. ader ker cara lain yg kos dia murah selain dari tukar engine.
tukar engine banyak gak belanje, nak inspection lagi... huh. tulun la bagi pendapat korang kat haku nih.

#2 Rafiza

Rafiza

    ACT SUB LIEUTENANT

  • Ex-Staff
  • 233 posts
0
Neutral
  • Gender:Female
  • Status:Married
  • Location:My Underground Office Seremban
  • Occupation:Penganggur Tetap...
  • Interests:Mengkaji, membaiki & merosakan kereta.

Posted 25 July 2007 - 06:06 PM

Kereta ape ko pakai? Kalau proton aku rasa buat balik paling save..dari tukar head...

#3 jejakamiang

jejakamiang

    MIDSHIPMAN

  • M-Senior
  • 72 posts
0
Neutral

Posted 25 July 2007 - 10:25 PM

aik? apa kaitan ngan timing belt putus ngan tukar engine..
just tukar timing belt baru la.. pesal nak tukar engine lak..
ke nak pakai engine turbo hehehe...

#4 Rafiza

Rafiza

    ACT SUB LIEUTENANT

  • Ex-Staff
  • 233 posts
0
Neutral
  • Gender:Female
  • Status:Married
  • Location:My Underground Office Seremban
  • Occupation:Penganggur Tetap...
  • Interests:Mengkaji, membaiki & merosakan kereta.

Posted 26 July 2007 - 04:18 AM

Pasal ada sesetengah engine kalau timing beltnya putus akan melibatkan pistonnya sekali..ada sampai tahap piston bocor pun ada terutamanya model engine KIA...kalau timing belt KIA putus dalam kelajuan tinggi hancur engine.

#5 papa_gersang

papa_gersang

    MIDSHIPMAN

  • M-Senior
  • 31 posts
0
Neutral
  • Gender:Male
  • Status:Married
  • Occupation:petani moden

Posted 26 July 2007 - 09:19 AM

aik? apa kaitan ngan timing belt putus ngan tukar engine..
just tukar timing belt baru la.. pesal nak tukar engine lak..
ke nak pakai engine turbo hehehe...


en. jejaka.... ko miang lagi tak? hehhehee.
biasanyekan kalau timing belt putus dalam keadaan kereta bergerak, ia boleh menyebabkan valve/tepet pada head blok tu bengkok. kalau terjadi masa tengah high speed, boleh meyebabkan piston pecah. lain la putus dalam keadaan idle, kalau mase idle boleh la ganti timing belt aje. jadi utk peringatan sumer warga 18sx tukar timing belt bila dah cukup haul...jangan sayang rm200/300 kena lak rm2000/3000. cam en nak anje tu.

#6 nak_anje

nak_anje

    MIDSHIPMAN

  • M-Senior
  • 29 posts
0
Neutral
  • Gender:Male

Posted 26 July 2007 - 09:24 AM

Kereta ape ko pakai? Kalau proton aku rasa buat balik paling save..dari tukar head...


aku pakai wira 1.3, baper kos kalau buat balik..keta aku ader kat workshop tempat tow truck nih. kat jalan klang lama.
pasal cina tu cakap kalau repair habis dalam rm2500/3000. kalau nak buat kat tempat lain boleh, tp keta keta tow sendiri pas tu kena bayar kat dia rm280 upah simpan keta. aku macam kena tipu jer... aduii.. cam ner nih.

#7 danida

danida

    LIEUTENANT

  • M-Senior
  • 1,357 posts
1
Neutral
  • Gender:Male
  • Status:Single
  • Location:kuala lumpur
  • Occupation:Kerja Sedap
  • Interests:playing football,badminton,berenang,(walaupun tak pernah),main games,main sorok-sorok.dating ngan awek(kalau ader)bukak engine motor..macam-macam laa...hobi yang tak berfeadah aku suka.

Posted 26 July 2007 - 11:15 AM

Selama aku pakai kereta tak pernah aku pikir pasal ni,aku henjut jer...tapi bila pikir balik tak berbaloi aku buat camtu.memang aku pakai kereta third hand,cuma kereta proton saga tahun 1990..tapi enginenye mitsubishi evo3(automatik gear)..dalaman pon sama.aku tak sayang kereta sebab aku beli cash...tapi bila pikir pasal timing belt problem..silap haribulan hancur engine aku.spare part mitsubishi aku takut mahal...think sebab ingatkan aku...

#8 Rafiza

Rafiza

    ACT SUB LIEUTENANT

  • Ex-Staff
  • 233 posts
0
Neutral
  • Gender:Female
  • Status:Married
  • Location:My Underground Office Seremban
  • Occupation:Penganggur Tetap...
  • Interests:Mengkaji, membaiki & merosakan kereta.

Posted 27 July 2007 - 02:51 AM

aku pakai wira 1.3, baper kos kalau buat balik..keta aku ader kat workshop tempat tow truck nih. kat jalan klang lama.
pasal cina tu cakap kalau repair habis dalam rm2500/3000. kalau nak buat kat tempat lain boleh, tp keta keta tow sendiri pas tu kena bayar kat dia rm280 upah simpan keta. aku macam kena tipu jer... aduii.. cam ner nih.


Sah ko kene tipu dengan cina laknat tu..satu cara terbaik..ko bawak seorang polis tarik kereta ko keluar dari workshop neraka tu..kalau tukar engine pun maksimum modal ko pun dala rm1200..tapi aku rasa cuma valve bengkok..kalau ko buat gak memang ko kena sembelih kow-kow le dengan bangsa yang aku benci tu..so peringatan aku bawak polis then tarik je kereta ko keluar dari workshop tu..kalau setakat ko pergi seorang je senang-senang je dia goreng ko...


#9 mizi_BG

mizi_BG

    MIDSHIPMAN

  • M-Senior
  • 92 posts
0
Neutral
  • Gender:Male
  • Status:Single
  • Occupation:industrial worker

Posted 27 July 2007 - 08:00 AM

uish...bhye tul.....aku ckup le jaga timing belt ni...jgn memain wooo ngan kesan dia.....bleh botak tgh rambut tu heheheehheh...sesetengah yg teruk mmg trun satu henjin le......silap2 tukar terus henjin....klu xteruk sgt mgkin valve bengkok...head pecah cam tu leeee....lain kali rasa keta dh bergetar masa tarik pickup/tgh top speed tu..tukar le...dh ade tanda2 dah timing belt dh nipis....klu kancey ke kos tak le banyak

#10 bundel

bundel

    ACT SUB LIEUTENANT

  • M-Senior
  • 110 posts
0
Neutral

Posted 27 July 2007 - 05:35 PM

Mampus mampus kalau timing belt putus..alamat terbang la duit ratus2 silap2 oleh terbang ribu2. Ko hantor je kat bengkel, keluarkan enjin tu, keluarkan semua check isi perut dia, apa komponen yg perlu ditukar, tukar jelah. Kalau boleh guna lagi, guna je yg lama x payah ganti enjin baru. Mesti ada komponen yg dah jahanam punya tu kena ganti baru.

#11 jejakamiang

jejakamiang

    MIDSHIPMAN

  • M-Senior
  • 72 posts
0
Neutral

Posted 28 July 2007 - 04:32 PM

soalan aku pulak..
utk keta baru (yg xpenah putus belt)
agak2 brape milege yg perlu kiter amik perhatian utk check timing belt ni..

& lagi satu timing belt ni x silap aku ada byk jenis kan.. ada yg V belt laa.. aku dah compius.. minta otai2 sini kasi penjelasan skiang makasihh..

#12 bundel

bundel

    ACT SUB LIEUTENANT

  • M-Senior
  • 110 posts
0
Neutral

Posted 28 July 2007 - 06:27 PM

soalan aku pulak..
utk keta baru (yg xpenah putus belt)
agak2 brape milege yg perlu kiter amik perhatian utk check timing belt ni..


Ini berdasarkan pengalaman aku dan kawan mekanik aku. Mileage yg perlu diambik kira (Secara kasar) dan waktu yg lebih baik utk tukar timing belt bagi keta baru adalah:

Utk 660, 850 = 60,000
Utk 1.0, 1.2, 1.3 = 85,000
Utk 1.4, 1.5, 1.6, 1.7 = 90,000
Utk 1.8, 2.0 = 100,000

Atau selepas 2 tahun mana yg terdahulu. Kalau keta ko dah guna 2 tahun tapi blm sampai kiraan mileage tu, dah boleh tukar timing belt jugak. Tapi biasanya ramai org (Termasuk aku) guna kiraan tu tak kiralah samada keta tu dah diguna 3 tahun ke 4 tahun ke. Keta baru Iswara 1.3 abg aku baru je tukar timing belt selepas digunakan selama 3 tahun dan mileage 90,000 (terlebih 5000 dari yg disyorkan mekanik). Seeloknya tukar timing belt bersama sekali dgn belting dan water-pump kalau water-pump ko bermasalahlah. Kalau tak, tak payah tukor. Mcm aku tukar timing belt + belting + water-pump + tuning enjin kira2 belanjanya RM300 lbh.


& lagi satu timing belt ni x silap aku ada byk jenis kan.. ada yg V belt laa.. aku dah compius.. minta otai2 sini kasi penjelasan skiang makasihh..


Memang la banyak jenis. Guna timing belt yg keta ko guna jelah. Kalau mcm aku iswara 1.3 aku boleh guna timing belt mitsubishi punya. Ckp je dgn org kat kedai tu nak timing belt utk keta apa, diorang tau. Ada yg tulen ada yg tiruan. Biasanya yg tiruan harganya dlm lingkungan RM60 lebih, yg tulen dlm lingkungan RM100 lebih. Semua siap dgn seal,bearing,etc...skrg ni bnyk yg tiruan, yg tiruan pun diorang kata tulen. Kalau nak selamat, belilah kat wakil keta yg sah blh dpt alat ganti tulen. Nmpk mcm bagus, mcm tulen ntah tiruan ke ntah betul2 tulen ke kita pun tak pasti.

Kalau nak yg betul2 tulen, pegi le beli kat wakil sykt keta tu, kalau proton pegi beli kat proton, perodua kat perodua, naza kat naza, bmw kat bmw, toyota kat toyota. Kalau beli kat kedai cong ceng, sheng shong pandai-pandailah. Kotak luar nmpak mcm ori tapi tulis Made In Taiwan, bukannya Made In Japan.




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users